Majstrovstvo prípravy: Ako efektívne plánovať hodiny

príprava na hodinu, učiteľka, nová učiteľka, príprava na vyučovanie

Píšeš atestačné portfólio a zrazu vidíš – scan prípravy na hodinu.

Príprava na hodinu – už len samotné slovo môže v učiteľkách vyvolávať rôzne pocity. Niektoré si pod tým predstavia rýchle mentálne zhrnutie – čo sa bude robiť, aké aktivity deťom pripravia, aký bude cieľ vyučovania. Iné vnímajú prípravu ako systematický, písomný proces, ktorý sa opiera o výchovno-vzdelávací program, metodické zásady a pedagogické princípy. 

Nech už patríš do ktorejkoľvek skupiny, pri atestácii sa príprave na vyučovanie nevyhneš – je to jednoducho jedna z kľúčových súčastí portfólia.

Nemusím vám pripomínať, že vzdelávanie zabezpečuje zisk nových poznatkov, rozvoj kariéry a v neposlednom rade zvýšenie platu.

Na trhu je naozaj veľa možností, ako sa môžete vzdelávať. Sú to rôzne webináre, dlhšie kratšie kurzy, zážitkové víkendovky… Všetky absolvované kurzy tvoria váš profesijný rozvoj a viete ich spomenúť aj vo vašom portfóliu pedagogického zamestnanca pre 1. alebo 2. atestáciu. 

Vzdelávanie sa delí na niekoľko typov, ktoré sú povinné a rôzne, čo znamená, že si môžeš vybrať, ktoré ti najviac vyhovuje. Samozrejme, tieto vzdelávacie aktivity môžeš absolvovať len ako samostatný učiteľ. Stávaš sa ním po ukončení adaptačného vzdelávania. 

príprava na hodinu, učiteľka, nová učiteľka, príprava na vyučovanie

Ak ste učiteľkou v materskej škole a neviete, ako správne pripraviť kvalitnú a efektívnu prípravu na vyučovanie – nebojte sa, nie ste v tom samy! Písanie príprav nie je len byrokratická formalita, ale skutočný pomocník, vďaka ktorému bude váš deň s deťmi plynulejší, zábavnejší a efektívnejší. Dnes si preto ukážeme, ako by mala vyzerať správna príprava na deň v škôlke a čo by v nej rozhodne nemalo chýbať. Ak sa ti podarí zostaviť takúto prípravu, nielenže ti uľahčí každodennú prácu, ale zároveň bude pôsobiť profesionálne a v tvojom atestačnom portfóliu zanechá výborný dojem.

1. Každá dobrá príprava na hodinu začína hlavičkou

Predtým, ako sa pustíme do plánovania aktivít, musíme si ujasniť základné informácie. Hlavička prípravy obsahuje:

Číslo prípravy (napríklad „Príprava č. 1“)
Dátum realizácie (kedy sa bude činnosť vykonávať)
Téma týždňa (napr. „Jarné prebúdzanie“)
Meno vyučujúcej a prípadného pozorovateľa
Veková kategória detí – veľmi dôležité! Iné aktivity sú vhodné pre 3-ročné deti a iné pre predškolákov.
Názov materskej školy

Takto si už na začiatku vytvoríte prehľad, ktorý vám uľahčí prácu.

2. Organizačné podmienky – čo budeme v ten deň robiť?

Ďalším dôležitým krokom je označiť činnosti, ktoré sa budú počas dňa realizovať. Každá aktivita v MŠ má svoju skratku, aby ste v tom mali poriadok:

  • HaČPVD – Hry a činnosti podľa výberu detí
  • ZC – Zdravotné cvičenie
  • VA – Vzdelávacia aktivita
  • PV – Pobyt vonku
  • OH, S, O – Osobná hygiena, stravovanie, odpočinok

Ak si tieto skratky osvojíte, ušetríte si čas pri plánovaní.

Na základnej a strednej škole sa primárne sústredíme na samotnú vyučovaciu hodinu, ktorú môžeme prirovnať k vzdelávacej aktivite, a preto tieto činnosti osobitne nepomenúvame.

príprava na hodinu, učiteľka, nová učiteľka, príprava na vyučovanie

3. Kľúč k úspechu: Tri stránky rozvoja osobnosti

Príprava na hodinu v MŠ musí obsahovať tri základné oblasti rozvoja dieťaťa. Ak ich nezohľadníme, deti nebudú napredovať komplexne. Tieto oblasti a ich výkonové štandardy sú vždy uvedené vo výchovno-vzdelávacom programe. V prípade základných a stredných škôl ide o dokument ISCED. Výkonový štandard si môžeme predstaviť ako súbor konkrétnych vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré by mal žiak na určitej úrovni dosiahnuť. Jednoducho povedané, je to akýsi „návod“, čo by mali žiaci vedieť a dokázať po absolvovaní danej etapy vzdelávania.

–  Kognitívna stránka – rozvoj poznania a myslenia

–  Socio-emocionálna stránka – rozvoj spolupráce a citového vnímania 

–  Perceptuálno-motorická stránka – rozvoj pohybu a jemnej motoriky 

Ak tieto tri oblasti zahrniete do prípravy, zabezpečíte, že deti sa budú nielen učiť nové veci, ale aj budovať sociálne vzťahy a rozvíjať pohybové zručnosti.

4. Výchovno-vzdelávacie ciele v príprave na hodinu – čo sa deti naučia?

Teraz sa dostávame k jadru celej prípravy. Ciele by mali byť jasné, konkrétne a primerané veku detí. Pri zostavovaní cieľov treba mať na pamäti jedno zlaté pravidlo – vždy písať v neurčitku! Výkonové štandardy nám pritom môžu poslúžiť ako užitočná pomôcka, pretože nás často správne nasmerujú. Pri tvorbe cieľov nám veľkú pomoc ponúkajú rôzne taxonómie, pričom ku každému typu cieľa existuje konkrétna. Napríklad pri kognitívnych cieľoch sa môžeme oprieť o Bloomovu taxonómiu, ktorá je najkomplexnejšia a pomáha nám správne voliť slovesá a ich významy. Krathwohlova taxonómia je zase užitočná pri tvorbe afektívnych cieľov a ak sa venujeme psychomotorickým cieľom, vieme sa spoľahnúť na Harrowovu taxonómiu. Vďaka týmto taxonómiám vieme ciele formulovať presne a zrozumiteľne, aby čo najlepšie vystihovali požadované výsledky učenia.

Ak sa venujeme prírode a zvieratkám, cieľom môže byť: „Dieťa dokáže rozoznať rozdiely medzi spôsobmi pohybu zvierat.“
Ak sa sústredíme na sociálne zručnosti, cieľom môže byť: „Spolupracovať pri spoločnej činnosti v skupine.“
Ak chceme rozvíjať motoriku, cieľom môže byť: „Vytvoriť z lega jednoduchú stavbu podľa predlohy.“

💡 TIP: Ciele formulujte pozitívne – teda zamerajte sa na to, čo deti majú dosiahnuť, nie na to, čo im nejde.

Children enjoy an outdoor activity on a grassy field, stepping over a ladder.

5. Obsahový štandard – ako na to pôjdeme?

Obsahový štandard odpovedá na otázku: „Akými spôsobmi deti dovedieme k cieľu?“

Napríklad, ak je cieľom naučiť deti, ako sa pohybujú rôzne zvieratá, môžeme na to použiť:
Pozorovanie obrázkov zvierat
Napodobňovanie pohybov zvierat (skákanie ako žaba, lietanie ako vták)
Hranie pohybovej hry „Na bociana a žaby“

Vďaka tomu deti nesedia pasívne, ale sa aktívne zapájajú a učia sa zábavným spôsobom.

6. Metódy výučby – ako vtiahnuť deti do učenia?

Na to, aby výučba nebola nudná, používame rôzne metódy. Medzi tie najefektívnejšie patria:

🎤 Motivačný rozhovor 📖 Rozprávanie a vysvetľovanie 🧩 Hra a samostatná práca
🎭 Dramatizácia a iné. Širokú škálu metód s ich podrobným popisom ku aktivitám napísal pán Robert Čapek s názvom Moderní didaktika. Nájdete v nej nespočetné množstvo rôznych metód, ktoré vám nielen rozšíria obzor v tejto oblasti, ale zároveň osviežia aj výchovno-vzdelávací proces. Často sa totiž stáva, že učitelia používajú stále tie isté metódy, čo môže viesť k únave a strate motivácie nielen u žiakov, ale aj u samotných pedagógov.

príprava na hodinu, učiteľka, nová učiteľka, príprava na vyučovanie

7. Metodický postup – čo budeme robiť krok za krokom?

Každá aktivita v škôlke, škole a strednej škole prebieha v štyroch fázach:

– Motivácia – Úvod do aktivity („Pozrite sa na obrázok včielky. Ako sa pohybuje? Skúsme ju napodobniť!“).

– Expozičná časť – Deti vykonávajú aktivitu (stavajú úľ z lega, sledujú video o včelách, prípade ZŠ alebo SŠ je to samotný výklad učiva)

–  Fixačná časť – Opakovanie, otázky, upevňovanie vedomostí („Prečo včielky lietajú?“).

–  Hodnotenie – Pochvala, spätná väzba („Kto dnes pracoval usilovne ako včielka?“).

Záver dňa alebo hodiny by mal obsahovať hodnotenie – čo sa podarilo, ako reagovali deti a čo môžeme nabudúce vylepšiť. Takéto reflexie pomáhajú učiteľkám neustále sa zlepšovať a upravovať svoje aktivity podľa potrieb detí.

Ak sa vám písanie príprav zdá ako náročná úloha, nezabúdajte – majstrom sa nikto nerodí, ale stáva. Každý skúsený učiteľ raz stál na začiatku a hľadal správny systém, ktorý mu bude vyhovovať. Prípravy nie sú strašiakom, ale vaším najlepším pomocníkom. Uľahčia vám deň, dodajú istotu a pomôžu vytvoriť pre deti aktivity, ktoré budú nielen vzdelávacie, ale aj zábavné.

Nebojte sa experimentovať, hľadať nové metódy a prispôsobovať si plánovanie podľa vlastného štýlu. Majstrovstvo prípravy prichádza s praxou – a vy ste na tej správnej ceste! Tak sa do toho pustite s odvahou a s radosťou. 😊👩‍🏫🌟

Získajte zdarma dva vzory príprav na vyučovanie – jeden pre materskú školu a druhý pre základné a stredné školy. Tieto prípravy vám uľahčia plánovanie hodín a pomôžu vám vytvoriť profesionálny dojem v rámci atestačného portfólia.

Prípravy na váš e-mail

Kliknutím na tlačidlo „Odoberať novinky““ súhlasíte so spracovaním osobných údajov. Vaše osobné údaje (meno, e-mailová adresa) sú u mňa v bezpečí a budem (LearnWave1 s.r.o., Podhorany 250, 082 12 Podhorany, IČO 56501153) ich spracovávať podľa zásad ochrany osobných údajov, ktoré vychádzajú zo slovenskej a európskej legislatívy Zásady ochrany osobných údajov. Stlačením tlačidla vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním potrebným na zapísanie sa na čakaciu listinu a ďalších e-mailov odomňa, ktoré sa budú týkať súvisiacich tém z oblasti  tvorby atestačných portfólií a príprav na vyučovacie hodiny. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať kliknutím na tlačidlo ODHLÁSIŤ v každom zaslanom e-maily.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *